امام كاظم عليه السلام فرمود: خدا در زمين بندگانى دارد كه براى رفع نيازهاى مردم مى كوشند؛ اينان در روز قيامت در امان هستند.//// الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 197.
 


  چاپ        ارسال به دوست

قطره ای از دریا؛

اسلام بن بست ندارد

از آنجا كه احكام اسلامى، تابع مصلحت و حكمت است، لذا با تغییر زمان یا مكان یا شرایط، ممكن است مصلحتِ امور نیز تغییر كند و حكم قبلى نسخ و حكم دیگرى جایگزین شود.

استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به  تبیین و تفسیر آیه صد و هفت سوره بقره پرداخته است.

 

 مَا نَنْسَخْ مِنْ ءَایَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَآ أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیْرٌ

هر (حكم یا) آیه ‏اى را كه نسخ كنیم و یا (نزول آن را) به تأخیر اندازیم، بهتر از آن یا مثل آن را مى‏ آوریم، آیا نمى‏ دانى كه خداوند بر هر چیزى قادر است؟

 

 قبله مسلمانان ابتدا رو به بیت‏ المقدس بود، اما چون یهود آن را دستاویز قرار داده و مى‏ گفتند شما مسلمانان دین مستقل ندارید و لذا رو به قبله ما مى ‏ایستید، بدستور خداوند قبله از بیت‏ المقدس به مكّه تغییر یافت.

 این بار یهودیان، ایراد دیگرى را مطرح كردند كه اگر قبله اول درست بود پس چرا قبله را عوض كردید و اگر قبله دوم درست است پس اعمال قبلى شما همه باطل است.

 قرآن در پاسخ این ایرادها مى ‏فرماید ما هیچ حكمى را نسخ نمى ‏كنیم و یا آن را به تأخیر نمى‏ اندازیم مگر آنكه بهتر یا مثل آن را، جانشین آن مى‏ سازیم. تغییر قبله و همچنین تأخیر اعلام كعبه به عنوان قبله مسلمانان، دلایل و اهداف مختلفى دارد كه شما از آن غافل هستید.

 از آنجا كه احكام اسلامى، تابع مصلحت و حكمت است، لذا با تغییر زمان یا مكان یا شرایط، ممكن است مصلحتِ امور نیز تغییر كند و حكم قبلى نسخ و حكم دیگرى جایگزین شود. البته اصول احكام الهى ثابت و لاتغیّیر است ولى در جزییات و خصوصاً امور حكومتى چنین امرى قابل پذیرش است.

 این آیه نشان مى ‏دهد كه اسلام بن بست ندارد چون یك دین جهانى و جاودانى است، در كنار احكام ثابت، مى‏ تواند به اقتضاى مصلحت اسلام، قوانین متغیر نیز داشته باشد.


١١:٠٣ - يکشنبه ١٠ ارديبهشت ١٣٩٦    /    عدد : ٦٦٢٥٧    /    تعداد نمایش : ٣٦٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: